A gránátalmalé segít legyőzni a prosztatarákot

(University of California Los Angeles kutatási eredményei közzétéve 2OO6. július 1-én)

 

Napi két és fél deciliter gránátalmalé fogyasztása körülbelül négyszer olyan hosszúra nyújtja azt az időszakot, ameddig a prosztatarákkal kezelt férfiak PSA (prosztata-specifikus antigén) szintje stabil marad, állapította meg a Los Angeles-i Egyetem (UCLA) 3 éven át folytatott kutatásáról tudósító tanulmány.

 

A kísérletről a tanulmány szerzője, Dr. Allan Pantuck urológia professzor és rákkutató számolt be. A kutatásban 50 olyan férfi vett részt, akiket prosztatarákkal műtöttek vagy akik sugárkezelésben részesültek, ennek ellenére a rák jelenlétét jelző biomarker, a prosztata-specifikus antigén (PSA) mennyiségének gyors növekedése volt tapasztalható szervezetükben. A kutatók az úgynevezett megkettőződési időt mérték, azt az időt, amely alatt megduplázódik a PSA szintje. Ez a rák továbbfejlődését jelzi.

 

A duplázódási idő a prosztatarák kritikus tényezője, mivel azok a betegek nagyobb valószínűséggel haláloznak el a rákban, akiknél ez az időszak rövid. Az átlagos megkettőződési idő körülbelül 15 hónap. Az UCLA kutatócsoportja a kettőződési idő 15 hónapról 54 hónapra történő növekedését tapasztalta a kísérlet során, amely csaknem négyszeres javulást jelent.

 

„Ez egy hatalmas növekedés. Elcsodálkoztam, amikor ekkora javulást láttam a PSA számokban. Egy idősebb, 65-7O éves, prosztatarákkal kezelt férfi a gránátalmalével (vagy gránátalma kivonattal) elérheti rákmentes várható élettartamát. Abban bízunk, hogy ártalmas mellékhatásaikkal egyetemben elkerülhetjük vagy késleltethetjük a hagyományos kezelési módok, mint a hormonkezelés vagy kemoterápia szükségességét” – nyilatkozta Pantuck.

 

A tanulmány a Clinical Cancer Research 2006. július 1-i számában jelent meg, amely az Amerikai Rákkutatási Egyesület lapja.

 

„Ez nem egy gyógymód, de képesek lehetünk megváltoztatni a prosztatarák növekedésének módját. Még nem ismerjük, milyen speciális faktorok befolyásolják az eredményt. Ez lesz a kutatás következő lépése. Meg akarjuk állapítani, hogy melyik jelzési folyamatoknak lehetnek szerepük a sejtekben, mitől marad a PSA szintje stabil.”

 

A gránátalmaléről ismert, hogy gyulladásgátló hatású. Nagy mennyiségben tartalmaz antioxidánsokat, amelyek ismereteink szerint megvédik a szervezetet a szabad gyökök ártalmas működésétől. A gránátalma polifenolokat is tartalmaz, amelyek a zöld teában található természetes antioxidáns anyagok, valamint a szójában általánosan előforduló izoflavonokat. A gránátalma bővelkedik végül ellagsavban, amely szerepet játszik a rákos sejtek elpusztulásának kiváltásában.

 

„A gránátalmában számos hatóanyag található, amely előidézheti ezt az eredményt. Nem tudjuk, hogy ez egy speciális gyógyhatású komponens, vagy általunk ismert, esetleg még nem ismert hatóanyagkomponensek együttes hatása. Én inkább a kombinációra gyanakszom, mint egyetlen anyagra.”

 

Közvetlenül gyógykezelés után a PSA elvileg olyan alacsony szintre esik vissza, amely már nem kimutatható. Ha mégis kimutatható, az rendkívül agresszív rák jelenlétére utal, amely valószínűleg tovább fog növekedni. Pantuck kutatásában csak olyan férfiak vettek részt, akiknél a PSA kimutatható volt a kezelés után. A kísérlet során az 50 résztvevő több, mint 80 százalékánál tapasztalták a duplázódási idő többszörös hosszabbodását.

 

A visszatérő prosztatarák hagyományos kezelési módjai közé tartozik a hormonterápia, amely gyakorlatilag egy vegyi kasztráció, a tesztoszteron eltávolítását jelenti. A hormonkezelésen átesett férfiak olyan mellékhatásokat tapasztalhatnak, mint a hőhullámok, a csontritkulás, a fáradtság, depresszió, izomsorvadás, a libidóvesztés és az erekciós problémák. Ha a gránátalmalé késleltetné a hormonterápiát, vagy akár szükségtelenné tenné azt, a betegek életminősége hosszabb távon jelentősen javulna.

 

A Pantuck kutatásában részt vevő férfiak egyike sem tapasztalt mellékhatásokat, és egyikük rákja sem lett áttétes a megfigyelés során.

 

Pantuck és kollégái (Dr. Arie Belldegrun urológiai onkológia professzor és Dr. David Heber táplálkozáskutató professzor) hat éve folytat kutatásokat a prosztararák gránátalmával való kezelésével kapcsolatosan. Először preklinikai kutatásokat végeztek sejteken és állatokon, amelyek azt mutatták, hogy a gránátalma lassítja a prosztatarák növekedését.

 

Az eredmény elég biztató volt ahhoz, hogy a gránátalmalevet klinikai kutatásban is kipróbálják. A kezdeti biztató eredmények további megerősítésére egy nagyobb, harmadik fázisbeli kutatást is kezdeményeztek, amely az UCLA vezetésével tíz kutatóközpontban folyik szerte az USA-ban.

 

Pantuck hangsúlyozta, hogy a több, mint három éve tartó kutatásban résztvevő férfiak a gránátalmalé fogyasztásán kívül semmilyen más kezelésben nem részesültek, a PSA szintjeik mégis alacsony értéken  állnak továbbra is. „A gránátalma hatóanyagai minden bizonnyal jótékonyan működnek.”