|
A
gránátalma szerepe a szívbetegségek és a rák megelőzésében
és gyógyításában Gránátalma
– szuper antioxidáns (Megjelent a Patika Magazin 2005. decemberi számában)
A gránátalmát (Punica granatum) Ázsiában és a Közel-Keleten évezredeken át nagy becsben tartották spirituális és egészségügyi szempontból egyaránt. A modern tudomány csak napjainkban fedezi fel ezt az elsőrendű antioxidánst, amely egyre nagyobb népszerűséget ér el a szívbetegségek és a rák megelőzésében és gyógyításában. Gránátalma
és a szívbetegségek
Csak pár
évvel ezelőtt, 2000-ben kezdett érdeklődést kelteni a gránátalma
antioxidáns hatása, amikor egy kutatócsoport kimutatta a gránátalma
hatékonyságát az atherosclerosis kezelésében. A kutatást Aviram
professzor vezette, aki elsőként igazolta a vörösbornak a
koleszterol-oxidációjára való jótékony hatását. Az antioxidáns
ekvivalenciát mérő Trolox teszt
szerint a gránátalma-lének háromszor akkora az antioxidáns hatása,
mint a vörösbornak vagy a zöld teának. Aviram
professzor vizsgálatai megállapították, hogy a gránátalma fogyasztása
20 százalékkal csökkentette az LDL (káros koleszterin) szintjét,
illetve szignifikánsan növelte a HDL (hasznos koleszterin) mennyiségét
a vérben. A már kialakult szív és érrendszeri megbetegedésben
szenvedő páciensek körében a szívinfarktus több rizikófaktora
jelentős javulást mutatott a kontroll csoporthoz képest. Igy a gránátalmakivonat
fogyasztása már két hét alatt jelentős mértékben csökkentette
a systolés vérnyomást magas vérnyomású páciensek körében, és
egy év alatt átlagosan 35%-kal csökkentette a már meszesedést mutató
artériák falának vastagságát. Gránátalma
a rák ellen A legújabb
kutatások szerint a gránátalma segíthet számos rákbetegség megelőzésében
és kezelésében. A Wisconsin Egyetem (USA) kutatói kimutatták, hogy
a gránátalma gyümölcskivonata képes meggátolni a bőrrák
kialakulását egereken. Egy másik kutatás szerint a gránátalmából
kivont anyagok jelentős védőhatást fejtenek ki a prosztatarák
, illetve humán rákos emlősejtek ellen. Bebizonyosodott, hogy a
gránátalma-kivonat elősegítheti a rákos sejtek differenciálódását,
azaz azt a képességét, hogy egészséges formájukba visszatérjenek.
A gránátalma
az ellagsavnak nevezett természetes anyag leggazdagabb forrása. Donald
Yance, a táplálkozás-tudomány szakértője a Herbal Medicine, Gyógyulás
és Rák című könyvében ezt írja: „az ellagsav meggátolja a
rák kialakulását, és úgy gondolják, hogy megakadályozza a rák
mutációját is azáltal, hogy a génen ideiglenesen odakötődik a
DNS funkcionális oldalához, elhárítva ezáltal az oxidatív gyökök
káros hatását.” A gránátalma flavonoidjairól pedig bizonyitották, hogy csökkentik a tumor környékén történő érképzést (angiogenezist), így daganatellenes hatást fejtenek ki. Dr. Ősapay György
|