
A levegő oxidációs hatása okozza, hogy az alma megbarnul, a vágott virág elhervad, a vas megrozsdásodik. Az emberi szervezetben a levegő oxidációja mellett a reaktiv szabad gyökök válthatnak ki oxidációt, mely idő előtti öregedéshez, szív- és érrendszeri megbetegedésekhez, makula-degenerációhoz, ízületi gyulladáshoz és rákhoz vezethet. Az antioxidánsok olyan kémiai anyagok, amelyek csökkentik a szervezetben az oxidatív jellegű károsodást, így a szabad gyökök ártalmas hatását.
Az antioxidánsok közé tartozik számos vitamin (A-, C-, E-vitaminok), fémion (szelén, réz), enzimek, glutathion, valamint növényi polifenolok, amelyeket zöldségek (saláta, spenót, stb.) és sötét színű gyümölcsök leve, héja és magja tartalmaz.
A
szabad gyökök keletkezése gyakran köthető a dohányzáshoz,
a környezetszennyezéshez, a napon
való túlzott tartózkodáshoz és a stresszhez.
Az antioxidánsokkal való étrendkiegészítés segít csökkenteni a szabad gyökök
károsító hatását, ezáltal csökkenti a krónikus betegségek
kialakulásának valószínűségét.
A
polifenolokat tartalmazó gyümölcsökből gyakran koncentrátumot készítenek,
és étrendkiegészítő kapszulaként, vagy vizes oldatban cseppként árusítják.
Legkedvezőbb készítmények azok, amelyek többféle növényi polifenol
kivonatot tartalmaznak, mivel tudományos vizsgálatok kimutatták, hogy hatásuk
nem csupán összeadódik, hanem szinergetikusan egymás hatását fokozzák.
Igy például a C-vitamint sokszor csipkebogyókivonattal keverik, amely
antioxidáns hatékonyságát fokozza.
SZUPERANTIOXIDÁNS:
GRÁNÁTALMA
A Time magazin a közelmúltban foglalkozott a gránátalma kivételesen
kedvező élettani hatásaival. Azon kívül, hogy a gránátalma kitűnő
kálium- és C-vitamin-forrás, a szív egészségét javító polifenolokat is
tartalmaz. A Technion - Institute of Technology legújabb kutatásai szerint a
gránátalma megközelítőleg háromszoros antioxidáns képességgel bír
a vörösborhoz, a zöld teához, az áfonya- és a narancsléhez viszonyítva,
amelyeket az eddigi ismereteink a legerősebb antioxidáns hatásúaknak
tartottak.
A gránátalma legfontosabb fenol-típusú komponenese az ellagsav,
amely anti-karcinogén és anti-mutagén sajátossággal rendelkezik. Rendszeres
fogyasztása csökkenti a tumorok kialakulásának valószínűségét. Ez
azért nagyon fontos, mert ilyen hatású gyógyszert még nem sikerült a kémikusoknak
előállítani. A Hollings Rákkutató Intézetben (Dél-Karolina Orvosi
Egyetem) végzett kísérletek kimutatták, hogy az ellagsav szerepe nemcsak a
tumor növekedésének megállítása azáltal, hogy gátolja a rákos sejtek
osztódását, de természetes sejthalált (apoptozist) is képes indukálni a rákos
sejtekben. Rezveratrollal együtt
alkalmazva fokozott hatást értek el.
A
SZÍV
ÉS KERINGÉS EGÉSZSÉGÉÉRT
A gránátalma, szőlő, tőzegáfonya,
citrus és zöld tea bioflavanoidjai (polifenolok) külön-külön is, de
együttesen még hatékonyabban csökkentik az LDL-koleszterin szintjét, és ezáltal
segítik megelőzni a szívbetegségeket (erek meszesedését, törékenységét,
szívinfarktust). A szelén alapvető
fontosságú a szervezetben, hiánya igazoltan növeli az erek meszesedését.
A sportolók gyakran alkalmaznak bioflavonoidokat a zúzódások és más
kisebb sérülések, lábfájás és hátfájás kezelésére. A
bioflavonoidokat az immunrendszert erősítő képességük miatt hatékonynak
tartják az allergia kezelésére is. A maximális hatékonyság elérése érdekében
a bioflavonoidokat és a C-vitamint együtt kell alkalmazni, mivel egymás jótékony
hatását fokozzák.
ÍZÜLETI PROBLÉMÁK, MEGFÁZÁS
Kísérletek kimutatták, hogy a porcsejtek antioxidánsokkal való
kezelése megakadályozza a porcot támadó gyulladást okozó enzimek termelődését,
ízületi fájdalmak kialakulását.
Mindennapi probléma a megfázás. Az első tünetek felbukkanásakor
ajánlott bioflavanoidokat, főleg antioxidáns kombinációkat szedni,
mivel azok megakadályozhatják a megfázásos tünetek további kifejlődését.
Dr. Ősapay György