A vörösbor-kivonat a karcsúság kedvező egészségi hatásaival ajándékoz meg
LA Times, 2OO6. november
Zsíros táplálékon hízlalt egereken étrendváltoztatás nélkül, nagy mennyiségű vörösbor-kivonat (szőlőhéj rezveratrol) adagolásával azt tapasztalták, hogy egészségi állapotuk a sovány egyedekéhez hasonló: tovább és egészségesebben élnek, mint az testalkatuk alapján várható lenne.
A Harvard Egyetem Orvostudományi Karának és az Amerikai Öregedéskutató Intézetnek a közös kísérlete azt mutatja, hogy a vörösbor rezveratrol nevű alkotórészének jelentős mértékű adagolása csökkenti az elhízott egerek között a cukorbetegek arányát, a májproblémákat és más, a zsíros étrendből következő betegségek előfordulását.
Az elhízás okozta halálozás 31 százalékkal csökkent a kövér egerek azon csoportjánál, amelyik kapott a készítményből. A vörösbor-kivonatot kapott kísérleti egerek tovább élnek a vártnál.
Meglepő módon a kezelt egerek szervei annak ellenére egészségesnek látszanak, hogy a kövérségük miatt nem lehetnének volna azok. A kutatást vezető harvardi dr. David Sinclair nyilatkozott erről, valamint arról, hogy a már folyamatban levő további előkészitő munkák ígéretesnek mutatják a vörösbor- / szölöhéj-kivonatot a normál testalkatú egerek életének meghosszabbításához is.
A vörösbornak évek óta számos kedvező egészségi hatást tulajdonítanak. A Nature internetes magazinban publikált tanulmánya viszont azt mutatja be, hogy rendkívül magas rezveratrol-adagok fogyasztása mellett az emlősök anélkül érhetik el a kalóriacsökkentés hatásait, hogy valójában étrendet változtatnának.
Sinclair szavaival: „Ha mindez igaz, akkor úgy élvezhetjük a kalóriacsökkentés kedvező hatásait, hogy nem kell éheznünk. Ez az öregedéskutatás Szent Grálja.”
Az ötvenöt, rezveratrollal kezelt egeret magas kalóriatartalmú étrend (az egyik kutató szavaival: McDonalds diéta) szerint táplálták. Ennek ellenére nemcsak a normál alkatú egerekkel megközelítően azonos egészségi állapotban voltak, hanem ráadásul ugyanolyan mozgékonynak és aktívnak is mutatkoztak, amikor testedzésről volt szó, mint vékony társaik. Teljesen normális minőségű életet éltek, amely váratlan volt ilyen elhízott állatoktól. (Rafael de Cabo, társszerző, öregedési kutatóintézet).
„Ezek az öreg, kövér egerek ugyanolyan jól teljesítettek a teszteken, mint fiatal, vékony társaik. Az egyetlen testi mutató, amely nem javult a rezveratrol-kezelés hatására, a testtömeg és a koleszterol. Ez viszont a tapasztalatok szerint egyáltalán nem érintette az általános egészségi állapotot.” (Sinclair)
Még a potenciális versenytársak is dicsőítik az eredményeket. „Ez egy meglehetősen látványos eredmény. Az emberek McDonaldsba fognak járni, majd beveszik elefánt-dózisban a rezveratrolt” – mondta dr Richard Weindruch, a wisconsini egyetem orvosprofesszora, egy másik biotechnológiai cég társalapítója, amely az öregedés genetikáját vizsgálja, és az élettartamot meghosszabbító gyógyszereket kutat.
Sinclair hangsúlyozza, hogy semmi sem indokolja, hogy agyonegyük magunkat, viszont az egerek esetében azt mutatja a kísérlet, hogy lehetünk egy időben kövérek, boldogok, egészségesek és életerősek.
A kisérletekben nagy rezveratrol dózisokat alkalmaztak. Alkalmasabb lenne dr. Mertens-Talcott (University Florida) szerint a rezveratrolt tartalmazó szőlőhéj-kivonatot gránátalma-kivonattal, azaz ellagsavval kombinálni, amely potencírozza, felerősíti a rezveratrol hatását. |